Hongkong: de geur van zilt zeewater en vis Wolkenkrabbers, vissenkoppen, schooluniformen en porselein.

Wolkenkrabbers en vissenkoppen in Hongkong

Hongkong straatbeeld, vis en vissenkoppen
Wachten in Hongkong tot mijn visum geregeld is, betekent dat ik tijd heb om rond te kijken. De straat waar mijn hotel staat, en dat geldt eigenlijk voor deze hele wijk, is dé plek voor alles wat uit de zee komt en gedroogd is. Overal hangt de geur van zilt zeewater en overal staan manden, bakken en zakken vol gedroogde inktvissen, garnalen, zeekomkommers, zeewier, grote vissen, heel kleine visjes, vissenkoppen en heel veel dingen die ik helemaal niet ken.
Overal kruiers en karren die geduwd en gesleept worden over de trottoirs. In tegenstelling tot Xiamen wordt er hier niet getoeterd door de auto’s, wat erg aangenaam is.

Ik ben op zoek naar een bepaalde bank. Op het vliegveld op maandagochtend, kwam het geld dat ik had gepind niet uit de geldautomaat. Er was toen geen sleutel aanwezig om het probleem op te lossen. Ik ga vandaag naar de bank om het geld terug te laten boeken. Een heel gedoe, want morgen moet ik weer terug om mijn paspoort op te halen bij het visumbureau.

Wolkenkrabbers en schooluniformen

Ik wandel naar de ponten om naar de overkant te varen. Vandaar wil ik een tocht met de bus – een Engels model dubbeldekker – nemen naar het National Museum of Heritage.
Ik had hiervoor ook de metro kunnen nemen, die hier fantastisch is – heel efficiënt met duidelijke aanwijzingen en zeer frequent – maar dan zie ik niets van de omgeving.
Ik zit vooraan bovenin de bus en geniet. We passeren een eindeloze hoeveelheid scholen, vaak op religieuze stroming gebaseerd, en alle kinderen hebben een schooluniform aan. De uniformen hebben alle hun eigen schoolkleuren.

… determines design

Hongkong boeddhabeeld in museumHet National Museum of Heritage is een groot museum, dat zowel het verleden -feesten , tradities en ambachten – laat zien in fantasievolle presentaties als documentaires over bijvoorbeeld het vissersleven in een nagebouwd vissersdorp.
Maar ook de snelle verandering van vissersdorp naar hoogbouwwijken in Hongkong is te zien.

Morgen wordt hier een expositie geopend over een veelzijdige, hedendaagse ontwerper, Freeman Lau & Design Inter-dependent Decisions.
Samen met twee andere buitenlanders heb ik gevraagd of het niet mogelijk zou zijn om alvast een kleine voorbezichtiging te doen. Helaas, dat kon niet, maar we kregen wel gratis een catalogus mee van de expositie.
Het werk van Freeman Lau is ondergebracht in thema’s: Culture determines design, Local determines design, Inheritance …, Trust …, Material …, Calligrahpy …, Metaphor …, Environmental protection determines design.
Het zijn geen loze kreten. De vele uiteenlopende ontwerpen voor posters, voorwerpen en reclame zijn allemaal even interessant.

Porselein en zijn betekenis
De manshoge boeddha op de foto staat ook in dit museum. Verder zijn er ook talloze porseleinen kommen en schalen in groen, wit en blauw te zien. Mogelijk is dit omdat het grote Museum voor Hedendaagse en Chinese kunst gesloten is .
Ik ben een boek aan het lezen van Edmund de Waal, The white road. Journey of an obsession. Dit boek gaat over porselein, waar het vandaan komt en wat de aantrekkingskracht er van is. Om nu tegelijkertijd in het museum zo veel porselein te zien, vergroot mijn plezier in het kijken aanzienlijk, omdat al die voorwerpen mij opeens meer zeggen en meer betekenis voor mij krijgen.

Wordt vervolgd