HOME Het oude en het nieuwe China in Xiamen

Het oude en het nieuwe China in Xiamen Nieuwe mogelijkheden, zoektocht naar leermeesters en bewustwording

Over antiekmarkten in Xiamen
en bedwongen hebberigheid

Op donderdag en vrijdag ben ik met een paar mensen, die hier al jaren komen voor hun werk, ’s ochtends meegegaan naar een paar antiek markten. In een paar wijken worden op de ochtend van de antiekmarkt op meerdere straten kleden neergelegd met daarop de meest prachtige spullen. Ik zie zo veel prachtige voorwerpen en vazen, dat het mij moeite kost mij te beheersen.
Ik heb geen verstand van Chinees antiek heb en weet veel te weinig van alle Ming, Song en andere dynastieën. Wij worden meegetroond naar de 5e verdieping waar 300 m2 kunst getoond wordt in vitrines. Wij krijgen een demonstratie van een ‘very famous’ kalligrafist. Er zijn veel oude en nieuwe Chinese schilderingen op papier te zien. Het is nogal overweldigend alles bij elkaar. We worden rondgeleid, wisselen kaartjes uit en gaan gezamenlijk met een cadeau gekregen kalligrafie op de foto.
antiekmarkt Xiamen
Op straat bespeuren de ervaren ogen van mijn kennissen onmiddellijk waterdruppelaars om hun collectie aan te vullen. Kleine theepot-achtige potjes, met een gaat om water te vullen en een tuitje om water te schenken bij dikke zwarte schrijfinkt of een inktblok. Er is een grote en fantasievolle variatie te vinden aan waterdruppelaars. Er zijn beestjes, potjes, bloemen in keramiek of in brons. Schrijven met een lange, dunne penseel was tot diep in de jaren ’50 gewoon. Ook daarna was dat voor veel mensen nog steeds de dagelijkse gang van zaken. Oude inktstenen, waarop de inktblokken met water werden gewreven, mooi bewerkte presse-papiers, penseelstandaarden en waterdruppelaars worden nu steeds meer een collectors item.
Ik geniet van de grote hoeveelheden kleurige kralen, snoeren en armbanden. Het wordt heel moeilijk om uit al dit fraais te kiezen wat ik voor dierbaren, dochters, zusters en vriendinnen zal meenemen.
Na uitgebreid onderhandelen koop ik tenslotte twee bewerkte stenen ornamenten. De vraagprijs wordt tot ongeveer een derde teruggebracht en beide partijen zijn dik tevreden. Ik heb vernomen dat onderhandelen hier wordt gezien als een serieus en eervol spel, vandaar mijn onderhandeling. Had ik dat niet geweten, dan had ik waarschijnlijk de in eerste instantie gevraagde prijs, zonder meer betaald.

Over de metaalwerkplaats in Xiamen
en nieuwe toekomstmogelijkheden

Donderdagmiddag laat meneer Kang, deskundige op het terrein van uitvoering van driedimensionaal werk, mij de werkplaats zien waar metaal wordt geklopt, gesneden, gezaagd, gelast en geschuurd. Ik krijg te zien hoe kleine vormen gesneden worden, in een ronding worden geklopt, aan elkaar gelast worden en tot in de perfectie spiegelglad gepolijst worden.
Misschien moet dit wel de werkplaats worden waar ik als experiment een kleine papiersnede kan laten omzetten in een driedimensionaal metalen sculptuur.
Qua grootte van dit object zal ik er voorlopig helaas wel rekening mee moeten houden wat er in een koffer mee kan. Verscheping per m3 kost een vermogen en heeft alleen zin wanneer ik die kubieke meter goed vol kan krijgen en er redelijke vooruitzichten van exposeren en verkoop tegenover staan. Voorlopig is dat nog niet aan de orde, jammer genoeg. Misschien kan deze werkplaats mijn vaste connectie worden voor de toekomst, om vanuit Nederland grotere opdrachten naar toe te sturen. We zullen zien, eerst maar een proef doen.
Na de metaalwerkplaats zijn we ook nog op bezoek geweest bij een bekende fotograaf. Op zijn grote tafel stond een groot thee blad klaar om ons op Chinese ceremoniële wijze thee aan te bieden.
bezoek aan fotograaf in Xiamen

Over mijn zoektocht naar leermeesters

Mijn zoektocht naar een leermeester die mij kan en wil laten zien hoe hier grote driedimensionale vormen worden gemaakt van bamboe en papier of textiel wordt voortgezet.
Mijn zoektocht naar het maken van hele grote penselen, kan ik in deze regio maar beter opgeven omdat de penselen gemaakt blijken te worden van paardenhaar. Omdat op dit rotsachtige eiland geen paarden zijn, worden dat soort penselen hier niet gemaakt, maar in het noorden van China, waar paarden worden gehouden.

Over leren, proberen en netwerken in Xiamen

Ik realiseer mij steeds meer dat ik mijn tijd in Xiamen zoveel mogelijk moet benutten om zaken uit te zoeken, uit te proberen, connecties te leggen en basisprincipes van technieken te leren, voor zover mogelijk.
De integratie daarvan met mijn eigen werk zal vooral in mijn eigen atelier in Nederland plaats moeten vinden. Waarbij ik dan in een vervolgstadium hoop gebruik te kunnen maken van de connecties die ik op dit moment in China probeer te krijgen en uitprobeer.
Wat ik op dit moment precies wil weten, leren en nodig heb, houdt me op dit moment erg bezig.

Wordt vervolgd