HOME Mijn Chinareis nadert

Mijn Chinareis nadert Voorbereiding en tussentijd

De voorbereiding

Mijn vertrek nadert met rasse schreden. Morgen vertrek ik al!
Hoe heb ik de afgelopen weken de tijd gebruikt? Heb ik mij voorbereid? Ja natuurlijk!
Voor de derde keer de koffer in- en uitgepakt en materiaal verzameld om mee te nemen.
Een ervaren collega adviseerde mij om basisgereedschap mee te nemen en een extra telefoon. ook moest ik een ander e-mailadres aanmaken, omdat Google en dus ook g-mail, in China geblokkeerd wordt.
Mijn voorbereidingen beperkten zich niet alleen maar tot China.
Ik heb ook nog de bloembollen in de grond gestopt. Met mijn kinderen gegeten, tijd doorgebracht met mijn geliefde en heb lekker naast de kachel gezeten.
 
 

En toen? Wachten?

Het lege wachten?
Gewoon afwachten tot het vertrek daar is?
Nou nee. Dit wachten voelde meer als een actief de tijd open laten.
Ik heb die tussentijd tussen het “nu” en het “straks” ervaren zoals ik dat heb in mijn werk met “tussenvormen”. De tussenvorm bestaat en bestaat tegelijkertijd niet. Zonder tussenvormen geen vorm en geen relaties tussen vormen. Zonder tussentijd, ook geen overgang tussen het “nu” en het “straks”. Tussentijd is voor mij een tijd om te omarmen en te koesteren. Een tijd om te beveiligen en te bewaren en niet een tijd om vol te stoppen met bezigheden.
Het leeg houden van tussentijd is een hele kunst en vaak lijkt het op het oog, verspilde tijd. Het resultaat is immers niet direct aanwijsbaar, zichtbaar en grijpbaar. Toch heeft die tussentijd enorm veel invloed op de resultaten van de actief gevulde tijd.
Deze tussentijd van wachten op het “straks” speelde zich de laatste paar weken af en morgen komt daar een einde aan.

De bovenstaande illustratie is een – al eerder gemaakte – vorm, die mij aan een soort primitieve kalligrafische vorm doet denken. Mijn doel voor deze Chinareis is het in de vingers krijgen van en gevoel krijgen voor de subtiele expressiemogelijkheden van de kalligrafische penseel en de bewegingen die daarbij horen. Dat geldt niet alleen voor het fijne en kleine kalligrafische werk, maar ook voor de grote en krachtige uitingen die met kalligrafie mogelijk zijn. Daarna wil ik die bewegingen met papier, bamboe of met klei gaan vertalen in 3-dimensionale vormen.

China! Ik kom er aan

Maar voor hoe lang?
Het is afwachten hoe het verder zal gaan met mijn visum en of ik een een klik heb met de leraren daar. Mijn visum kan een groot probleem worden, want in Nederland is het me niet gelukt om een visum te krijgen voor meer dan 1 maand. Terwijl ik met de residence en de leraren afspraken heb gemaakt voor een verblijf van 3 maanden. Ik zal dus moeten proberen mijn visum in China verlengd te krijgen. Waarschijnlijk moet ik daarvoor naar Hongkong. Ik heb dus nog geen idee hoe lang ik daar kan blijven, dat maakt het wel extra spannend.

Wordt vervolgd
maar dan vanuit China natuurlijk